Czy pijąc kawę możemy spać mniej? | NO54 - blog o kawie i nie tylko

Czy pijąc kawę możemy spać mniej?

Czy pijąc kawę możemy spać mniej? to pytanie zadaje sobie większość ludzi. Jeśli rutynowo zarywasz nocki, a kawę traktujesz jako zbawienny lek na zmęczenie, to jesteś we właściwym miejscu. Szerokie spektrum badań wskazuje na zatrważający wzrost liczby polaków zaniedbujących regenerację jaką jest sen. Praca, szkoła i natłok obowiązków sprawia, że śpimy coraz gorzej, a energetyki i kawa to nasze ulubione rozwiązanie. Przyjrzyjmy się pewnemu badaniu i zobaczmy, czy pijąc kawę faktycznie możemy spać mniej?

48 zdrowych osób zaproszono do badania, sprawdzającego wpływ kofeiny na utrzymywanie uwagi i czujności przy nieoptymalnej ilości snu. Badanie podzielono na 3 etapy, które nastąpiły jeden po drugim.

W pierwszym etapie uczestnicy przeszli  przez etap wypoczynku (dobrego spania), w którym to przez 5 nocy spali codziennie średnio 10 godzin. Drugi etap polegał na odcięciu ilości regeneracji poprzez zmniejszenie ilości snu do 5 godzin na dobę przez pięć dni. Trzeci etap polegał na przywróceniu regeneracji, mianowicie 3 dni po 8h snu codziennie. Całe badanie miało miejsce w specjalistycznym laboratorium “sleep laboratory”.

Badanym podawano 200mg kofeiny bądź placebo w postaci gumy do żucia w godzinach od 8:00-12:00 każdego dnia w drugiej fazie badania. Badani w trakcie fazy II wykonywali co godzinę 10 minutowy test czujności psychometrycznej. W II i III fazie  co 4 godziny specjalistyczny test utrzymywania uwagi. Zobaczmy więc czy pijąc kawę możemy spać mniej?

Wyniki:

Wykazano, że kofeina działała i utrzymywała czujność w porównaniu do placebo ale tylko przez 3 dni w II Fazie badania. Czwartego  dnia wyniki miedzy kofeiną a placebo nie różniły się od siebie statystycznie. Test utrzymywania uwagi okazał się podobny w wynikach do testu czujności. Po 2 nocach  badani  nie wykazywali różnic z grupą placebo pod kątem utrzymywania czuwania.

Co ciekawe, W porównaniu z placebo, uczestnicy przyjmujący kofeinę wykazywali wolniejszy powrót do stanu wyjściowego pod względem czujności i czuwania przez cały okres fazy regeneracyjnej. Wreszcie grupa przyjmująca kofeinę wykazała większą potrzebę snu w fazie III potrzebując tym samym więcej regeneracji.

Wnioski

Wydaje się, że kofeina ma ograniczoną skuteczność w utrzymaniu czujności i czuwania powyżej 3 dni od momentu ostatniej zdrowo przespanej nocy. Badanie pokazało, iż zażywanie kofeiny bądź picie dużych ilości kaw, w celu zrekompensowania sobie rutynowo “zarwanych nocek ” nie tylko nic nie wskóra, a może wręcz wydłużyć czas rekonwalescencji. Co to dla nas oznacza? Występowanie dużych kosztów powrotu do zdrowia związanych z zażywaniem  kofeiny po przedłużających się nieprzespanych nocach. Kofeina zawarta w kawie działa i jest pomocna, ale pamiętajmy, że nie zastąpi nam potrzebnej regeneracji jaką jest sen i nie można jej traktować, jako lek na permanentne zmęczenie.

Doty TJ, So CJ, Bergman EM, Trach SK, Ratcliffe RH, Yarnell AM, Capaldi VF 2nd, Moon JE, Balkin TJ, Quartana PJ. Limited Efficacy of Caffeine and Recovery Costs During and Following 5 Days of Chronic Sleep Restriction. Sleep. 2017 Dec 1;40(12). doi: 10.1093/sleep/zsx171. PMID: 29029309.


Udostępnij Wróć do listy bloga