Czy kawa odwadnia? NO54 | Blog o kawie | Co warto wiedzieć?

Czy kawa odwadnia?

Powszechnie uważa się, iż kawa powoduje odwodnienie organizmu. Takie stanowisko przyjęło się w społeczeństwie ze względu na występowanie kofeiny w kawie, która może mieć działanie moczopędne.

Jest to oczywiście bardzo skrajne stwierdzenie, które mija się nieco z prawdą. Powielane jest bardzo często na różnorakich forach czy spotkaniach, podczas których nauka odgrywa drugorzędną rolę, a pierwsze skrzypce grają tu opinie i plotki. Słuchanie i powtarzanie słów cioci Basi przerażonej, w jak negatywny sposób opisuje się wpływ kawy na zdrowie w jej ulubionej gazecie, niekoniecznie może być dobrym pomysłem.

My jednak skupimy się na fakcie oraz na nauce, które swoje potwierdzenie znajdują w literaturze fachowej.

W pierwszej kolejności przyjrzymy się badaniu Keller i współpracowników (2014), w którym zbadano wpływ spożycia kawy na poziom nawodnienia u przeciętnych konsumentów kawy (3-6 filiżanek dziennie). Każda osoba badana uczestniczyła w dwóch, 3-dniowych okresach eksperymentu: jeden okres przypadał na kawę i jeden na wodę. W okresie, w który spożywano kawę, badani pili 4 filiżanki dziennie (zawierającej 4 mg kofeiny na kg masy ciała, co odpowiadało 200-450 mg kofeiny dziennie). W okresie spożywania wody badani wypijali 4 duże szklanki. Stan nawodnienia mierzono na kilka sposobów, między innymi za pomocą D2O.

Wyniki były następujące, a więc czy kawa odwadnia?

  • Nie zanotowano żadnych zmian podczas 3-dniowego okresu doświadczalnego, tym samym nie było różnic między próbą kawy a wodą.
  • Należy tylko zwrócić uwagę, że w tym badaniu użyto umiarkowanej ilości kawy. Wcześniejsze badania sugerują, że bardzo duże dawki kofeiny mogą przyczyniać się do procesu odwodnienia (efekt ten będzie mniejszy wobec regularnych konsumentów niż wobec osób nie przyzwyczajonych do kofeiny)
  • Kolejne badanie, tym razem Armstrong i wsp. (2005) sprawdzało, czy 3 sposoby kontrolowanego spożycia kofeiny w różny sposób wpływają na równowagę wodno-elektrolitową i czynność nerek.

Zdrowi mężczyźni spożywali:

  1. w dniach od 1 do 6 – 3 mg kofeiny na kg masy ciała (faza równoważenia).
  2. w dniach od 7 do 11 – 0mg (placebo), 3 mg lub 6 mg kofeiny na kg masy ciała (faza leczenia)

Sprawdzono masę ciała, osmolalność moczu, ciężar właściwy moczu, kolor moczu, mocz dobowy objętość, 24-godzinne wydalanie Na+ i K+, 24-godzinna kreatynina, azot mocznikowy we krwi, Na + i K + w surowicy, osmolalność surowicy, hematokryt i całkowite białko osocza.
W żadnej grupie nie wykazano oznak hiperhydracji, co oznacza, iż powszechnie akceptowane opinie związane ze spożyciem kofeiny jako środek moczopędny mijają się niejako z prawdą i są po prostu źle interpretowane. Podsumowując? 4-6 filiżanek dziennie jest ok i nie powoduje odwodnienia

Killer, S. C., Blannin, A. K., & Jeukendrup, A. E. (2014). No evidence of dehydration with moderate daily coffee intake: a counterbalanced cross-over study in a free-living population. Armstrong, L. E., Pumerantz, A. C., Roti, M. W., Judelson, D. A., Watson, G., Dias, J. C., Sokmen, B., Casa, D. J., Maresh, C. M., & Lieberman, H. (2005). Fluid, electrolyte, and renal indices of hydration during 11 days of controlled caffeine consumption. International Journal of Sport Nutrition & Exercise Metabolism, 15(3), 252–265.


Udostępnij Wróć do listy bloga